Sunday, May 25, 2008

Anak-anakku

Saya berkesempatan untuk meluangkan masa dengan anak-anak yatim Permata Camar. Ketika itu anak-anak sedang menyiapkan diri untuk menghadiri satu program luar yang melibatkan kenamaan.
Ditengah-tengah kesebukan anak-anak mengenakan baju serta menyiapkan diri, ternampak saya sorang anak sedang memilih baju dan seluar untuk dipakai. Dicubanya sehelai kemudian ditanggalkan. Kemudian ambil sehelai lagi, begitu juga kerenahnya.
Anak-anak lain kelihatan siap berpakaian , warden sudah pun menaiki van untuk membawa anak-anak.
Anak yang kerdil itu masih terkial-kial membelek baju-baju yang lusuh. Saya merapatinya. tersenyum, tapi nampak risau. Mungkin terasa beliau kelewatan.
"Kenapa tak pakai yang ini" tanya saya sambil menunjukkan sehelai baju yang nampak masih baru . "Ni baju Mirul"jawabnya rengkas. Baju kawan asramanya. "tapi tak muat" tambahnya lagi. "Baju yang beli Raya hari tu mana" tanya saya lagi. Beliau bergegas keluar. Kemudian kembali dengan sepasang baju dan seluar lalu dipakainya.
Tampak begitu lusuh. Saya memegang seluar slack kelabu yang dipakainya. Sambil memegang saya bertanya "Seluar lain tak de?" Dia jawab "tak ade" selamba. Saya panggil salah seorang warden meminta warden menggosok baju serta seluar anak kerdil itu. Bajunya lembab dan seluarnya masih basah..

(insan kerdil di atas ketika itu baru 3 minggu mendiami Permata Camar. Kehilangan ayah manakala pendapatan ibu tidak sampai RM300 sebulan. Dalam usia kecil sebegitu anak ini akan diajar berdikari. Berusia 7 tahun sementara anak-anak kita yang seusia dengannya masih dikepit, dibelai, ditatang dan disayangi. Anak ini hampir hilang segalanya. )

No comments: