Sunday, August 3, 2008

Antara Rumah Besar Mewah dan Pondok Lusuh di atas Tanah Tumpang - Bhg2

Disatu Sabtu dihujung minggu dibanglo mewah, si Ibu , si Ayah dan anak-anaknya bergegas keluar menaiki pacuan empat roda Porsche Cayene. Hari ini mereka berasa lega.

Dihari yang sama di rumah pondok , ibu tadi menumpang dagu memerhati anak-anak bermain bersama. Tiba-tiba bingkas bangun membetulkan atap rumah yang semalamnya ditelus air hujan lebat. Puas.

Tiba-tiba menderu bunyi enjin kereta menuju laju ke laman rumah. Terhenti sebentar degup nadi jantung siibu sebagaimana berhentinya kenderaan mewah yang beratnya hampir 2 tan dihadapan matanya.

Bergegas turun supir membuka pintu, terhegeh-hegeh mengangkat 2 beg 10 kilo beras basmathi , sekampit besar Milo, sedozen susu pekat, berbungkus tepung dan gula dan entah apa lagi dibawanya. Ah! Telur ayam sesarang buat kongsi si Ibu dan anak-anak yang daif ini. Melebihi sebulan untung laba jajanya.

Hampir 2 jam 2 keluarga bermesra sambil menghirup teh wangi yang bungkus berbalut merah. Teh murah yang tidak pernah dirasa, baginya lebih sedap daripada hidu asap cerut Havana, Cuba.

Anak-anak dibawah bermain. Dicelah rimbun pokok berduri. Lopak-lopak air hujan sengaja dihenyak-henyak. Menangguk ikan laga di pinggir telaga. Nyata masing-masing puas. Lebih puas daripada mandi di kolam renang rumah mewah yang kebersihannya sentiasa dijaga.

Sebelum pulang si Anak muda bertanya ibu ayahnya. Bila lagi mahu kesini? InsyaaLlah jawab si Ayah ringkas.

Dengan lafaz Assalamualaikum, sikeluarga kaya meninggalkan rumah pondok meninggalkan bau asap keretanya untuk hidu sekeluarga. Puas. Lebih puas menghidu udara sekitar rumahnya yang kadangkala menusuk busuk.

Lantas si Anak bertanya. Bila Uncle tu nak datang lagi?. Entahlah dengan lafaz ditarik panjang. Entah ini kali pertama dan ini kali terakhir itu fikirnya. Mungkin berkat doa si Ibu yang daif dan anak-anak yang mengharap, murah rezki dan dilindungi Allah keluarga kaya yang memberi tanpa niat mahu dibalas. Lain kali ada lagi.

Namun si Ibu sempat berpesan kepada anaknya. Belajar rajin, jadi anak yang pandai. Dapat gaji besar , boleh manabur budi. Taat perintah Allah dan jauhi larangan , agar sentiasa mendapat rahmatnya. Sentiasa berdoa agar dilindungi dan dilimpahi murah rezeki. Jangan lupa doakan arwah ayah kerana sudah terputus amalan kebajikannya melainkan permintaan anak yang sentiasa berdoa kesejahteraannya.

Di rumah pondok, keluarga kaya insaf. Bekalnya nanti, bakti yang ditabur untuk habuan anak yatim yang lama hilang kemewahan dan pelukan kasih sayang seorang ayah.

No comments: